انتشار برای نخستین بار| بیانات رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه مهر ماه سال 65 پیرامون سیره سیاسی امام سجاد(ع)

اقتصاد ایران: نشریه این هفته خط حزب الله به مناسبت فرارسیدن ولادت امام زین العابدین(ع) برای نخستین بار بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای در خطبه های نماز جمعه تاریخ ۱۳۶۵٫۷٫۴ را پیرامون سیره سیاسی امام چهارم شیعیان امام سجاد(ع) منتشر می کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، چهارصد و سی‌ و یکمین شماره هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله، با عنوان «اتحاد و امید به افق فجر انقلاب»‌ منتشر‌ شد.

نشریه این هفته خط حزب الله به مناسبت فرارسیدن ولادت امام زین العابدین برای نخستین بار بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه  تاریخ ۱۳۶۵٫۷٫۴ را پیرامون سیره سیاسی امام چهارم شیعیان امام سجاد(ع)  منتشر می کند.

مبارزه امام سجاد(ع) در تمام دوران امامت خویش

آنچه من عرض میکنم مشروح زندگی امام سجاد(ع) نیست بلکه فقط خطوط کلی و اصولی زندگی آن حضرت است به عنوان یک امام و برای این است که آن کسانی که میخواهند بحث کنند و تحقیق کنند. مخصوصاً عزیزانی که در رسانه های عمومی رادیو و دیگر رسانه ها از آن حضرت سخن میگویند. این خطوط را دنبال کنند و این محورها را برای بحث تعقیب کنند، والا اینکه گفته شود امام سجاد استراتژی دعا را انتخاب کرد. نه چیزی را میفهماند و نه چندان دقیق و منطبق بر واقعیت است. امام سجاد  ۳۵ سال تقریباً جائز منصب امامت بودند و در این ۳۵ سال از اول تا به آخر یکسره مبارزه کردند.... در این ۳۵ سال سه رشته کار را امام سجاد تعقیب کردند که این سه تا محور اصلی است اگر کسی میخواهد در این زمینه بحث کند و مطالعه کند. دنبال این سه محور باید حرکت کند.

تبیین مسئله امامت در دوران اختناق اموی

یکی از این سه محور کار اصلی سیاسی امام سجاد(ع) بود که آن عبارت بود از تبیین مسئله ی امامت مردم با اینکه تازه از صدر اسلام جدا شده بودند و فاصله ی زیادی نداشتند. مسئله ی امامت را درست نمی شناختند. و بشدت در این مسئله دچار اشتباه و انحراف بودند. هم اشتباه در مفهوم (امام) و اینکه امام چه شرایطی دارد. چه جور آدمی میتواند امام و رهبر جامعه باشد. امام اصلا چه کاره است در این جامعه و هم بالنتیجه در مصداق امام که امام کیست این را نمیدانستند.... پس کار اول امام سجاد(ع) این بود که آرام آرام به صورت عمیق مفهوم امامت و مصداق امام را به خورد جامعه ی اسلامی بدهد. بسیاری از بیانات امام سجاد(ع) در این رابطه است و میدانید که این کار همیشه و همه جا یک کار خطرناک سیاسی است بخصوص در دوران اختناق اموی مروانی که با تمام امکاناتشان دنبال این بودند. که خلافت را و امامت را برای خودشان و نوکرانشان و خانواده شان تثبیت کنند. امام سجاد این بنای ظالمانه را از بنیان میلرزاند و به سمت انهدام سوق میداد. لذا این کار کار خطرناکی بود و این کار خطرناک را امام در پوشش تقیه در طول سی و چند سال انجام دادند این کار اول که کار سیاسی است.

تقویت فکری و عقیدتی مردم از طریق دعا

محور دوم، محور فکری و عقیدتی و ایدتولوژیک بود؛ چون بنی امیه فکر مردم را و اسلام مورد ایمان مردم را هم خراب کرده بودند اسلامی که در اختیار مردم در دوران امام سجاد قرار داشت. اسلام پیغمبر نبود آن قدر تحریف و غلط و خلاف عمدی و سهوی در

معارف اسلامی در عقاید اسلامی در احکام اسلامی در مقررات اسلامی وارد کرده بودند که اگر احکام و معارف انحرافی آن روز را یک کتاب بکنیم یک کتاب ضخیم خواهد شد خلفا پول ریخته بودند. علمای وابسته ی به دربارها حدیث جعل کرده بودند و فتوا داده بودند مبلغین و قراء و وابستگان گوناگون و سرسپردههای دستگاه هم این را در طول چندین سال در تمام اقطار اسلامی، مخصوصاً آنجاهایی که از مرکز اسلام فاصله داشتند برده بودند یک اسلام عوضی غلط مسخره ای درست کرده بودند که امام سجاد باید آن را تصحیح میکرد. این کار هم کار خطرناکی بود خطرش از کار اول کمتر نبود. آنجا با دستگاه سیاسی برخورد بود اینجا هم با دستگاه سیاسی هم با دستگاه روحانی اینجا است که امام سجاد به دعا متوسل میشد. صحیفه ی سجادیه مجموعه‌ی معارف اسلامی است؛ مثل نهج البلاغه کمتر کتاب مدوّن حدیثی را ما داریم که به قدر صحیفه ی سجادیه در آن معارف اسلامی باشد.

کار مبارزاتی و تشکیلاتی و جمع کردن شیعیان محور س سوم عبارت بود از کار مبارزاتی و تشکیلاتی یعنی جمع و جور کردن یاران خاص و شیعیان، متصل کردن آنها به یکدیگر روحیه دادن به شیعیان مبارز مانع شدن از جذب نیروهای شیعه به دستگاههای حاکم و به زندگی عافیت مآب این هم یک کار بسیار دشواری بود که امام سجاد انجام میدادند. اول اطراف حضرت سه نفر یا پنج نفر بودند بعد یواش یواش همین چند نفر به عراق رفتند به مصر رفتند، به یمن رفتند در حجاز گشتند به ایران آمدند. در اقطار عالم اسلامی مسافرت کردند با افرادی که به حج می آمدند صحبت کردند بحث کردند ذهن آنها را روشن کردند و کار را به جایی رساندند که وقتی آن حضرت این دنیای فانی را ترک میگفت در تمام دنیای اسلام آوازه ی امام و امامت و تفکر امامت خاندان پیغمبر پیچیده بود. یک عده ای بشدت معتقد بودند و پابند عده ای هم آن چنان اعتقادی نداشتند اما محبت خاندان پیغمبر در دل اینها جا گرفته بود یعنی در مقابل همه ی تبلیغات پنجاه شصت ساله ی خاندان اموی تا زمان شهادت امام سجاد ، یک تنه امام سجاد با یاران خود این تبلیغات را خنثی کرد.

تبیین اسلام، استراتژی امام سجاد (ع)

استراتزی دعا و استراتژی گریه حرفهایی کاملی نیست؛ بله، در پوشش دعا امام سجاد(ع) معارف را گفتند، برای تثبیت حادثه عاشورا بارها در محضر مردم آن حادثه را به زبان آوردند و گریه کردند اما استراتژی امام عبارت است از استراتژی امامت: یعنی تبیین اسلام تبیین امامت جمع و جور کردن یاران واقعی ائمه که شیعیان آن روز بودند این مجموعه ای از تلاش امام سجاد است.

چهره حقیقی امام سجاد(ع) به چهره ی یک مبارز خستگی ناپذیر

چهره ی مظلوم بی صدای سربه زیر منفعلی که از امام سجاد درست کردند، بکلی بر خلاف واقع است. چهره ی حقیقی امام سجاد چهره ی یک مبارز قهرمان خستگی ناپذیر آشتی ناپذیر پیگیری است که با تدبیر تمام با دقت کامل راه ها را میشناسد و انتخاب میکند و به سمت هدفها این راه ها را میپیماید خودش خسته نمیشود و دشمن را خسته میکند و نتیجه هم این شد که بالاخره دشمن خسته ی شکست خورده یعنی دستگاه اموی دیگر وقتی هیچ کار نتوانست بکند متشبث شد به مسموم کردن امام سجاد و آن حضرت را مسموم کرد و این امام بزرگوار و عزیز بعد از یک عمر پربرکت پرمبارزه ی پرتلاش مقدس سر تا پا نورانی جوار پروردگار را زیارت کرد و به عالم قدس و رضوان الهی پرواز کرد .این خلاصه ی زندگی امام سجاد است.

انقلاب اسلامی ادامه راه مبارزاتی امام سجاد(ع)

اینجا من یک حاشیه بزنم بر زندگی امام سجاد که مژده و روشنی چشم برای شما ملت ایران و مسلمانان مبارز کشورمان است و آن حاشیه این است که آن کاری که شما الان گردید یعنی احیای ارزشهای اسلامی حاکم کردن قرآن حاکم کردن امامت با منطق و مفهوم الهی و قرآنی اش حاکمیت

ارزشهای قرآنی همان چیزی است که امام سجاد آن ۳۵ سال را برایش مبارزه کرد و تلاش کرد. نه اینکه ما به ایدئال دست یافتیم معلوم است که ایدئال به این آسانی و به این زودی به دست : نمی آید اما امام سجاد و همه ی ائمه تلاش میکردند تا همان طور که امروز قرآن منشأ قانونگذاری شما است در جامعه شان قرآن منشأ قانونگذاری بشود و همان طور که امروز ولایت و امامت تابع زور و قلدری و گردن کلفتی و پولداری و این طور چیزها نیست بلکه تابع فقاهت و معنویت و اخلاق و عرفان و بندگی خدا است در جامعه شان هم امامت و ولایت تابع همین ارزشها باشد برای این تلاش میکردند و این پیروزی شما و رسیدن شما به جمهوری اسلامی و حاکمیت قرآن علاوه بر اینکه امید دل همه ی مسلمین جهان است. آرزوی تاریخی همه‌ی اولیا و همه ی ائمه و از جمله امام سجاد این بوده است.

سخن‌هفته این شماره خط حزب‌الله، به این سؤال، پاسخ داده است که بصیرت و حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲، نشان‌دهنده چیست؟

این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهید ابو‌باقرالساعدی از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق تقدیم می‌شود.

می‌توانید نسخه مطالعه شماره 431 هفته‌نامه خط حزب‌الله را از  اینجا  مشاهده کنید.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ