آغاز ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان بدون ارائه تسهیلات!

اقتصاد ایران: ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان برای اسفند و فروردین امروز ۲۴ دی در حالی آغاز شد که رئیس ستاد عتبات دانشگاهیان می‌گوید «در این‌دوره وام به متقاضیان داده نمی‌شود.»

گروه حج و زیارت خبرگزاری فارس؛ «مدت‌ها منتظر بودم دانشجویی کربلا بروم تا هزینه سفر را قسطی بدهم، اما حالا…»، «چرا تسهیلات به سفرهای عتبات دانشگاهیان نمی‌دهند‌؟ یک دانشجو از کجا اینقدر پول بیاورد؟» این‌ها را متقاضیان سفر عتبات دانشجویی می‌گویند.

ثبت‌نام عتبات دانشگاهیان از امروز ۲۴ بهمن برای سفر در ماه‌های اسفند و فروردین آغاز شده است. رئیس ستاد عتبات دانشگاهیان حجت‌الاسلام مرتضی مطهری می‌گوید که «در این دوره وام به متقاضیان داده نمی‌شود و افراد باید هزینه را به طور کامل بپردازند.»

در دوره‌های گذشته دانشگاهیان بیش از ۷۰ درصد هزینه سفر را به عنوان تسهیلات دریافت می‌کردند و حدود ۳۰ درصد مبلغ نهایی را می‌پرداختند.

در دوره قبلی اعزام‌ها هزینه سفر هوایی و زمینی به ترتیب حدود  ۱۱ و ۵ میلیون تومان بود، اما اکنون هزینه سفر هوایی حدود ۱۵ و سفر زمینی حدود ۷.۵ میلیون تومان شده است؛ یعنی ۴۰ درصد گران‌تر. البته مسؤولان ستاد عتبات دانشگاهیان می‌گویند که «هزینه این سفرها کمتر از اعزام‌های سایر کاروان‌ها با درجه مشابه است.»

در این دوره هر دانشجویی ثبت‌نام کند، اعزام می‌شود؛ به طوری که دیگر قرعه‌کشی صورت نمی‌گیرد. پیش از این از بین بیش از ۸۰ هزار متقاضی، کمتر  از ۱۰ هزار نفر اعزام می‌شد. گفته می‌شود که «با گرانی اعزام و نبود تسهیلات تقاضا کاهش می‌یابد.»

مدیر کاروان عتبات دانشجویی محمود بهرامی می‌گوید که «دانشجویان به دلیل تسهیلات از عتبات دانشگاهیان استقبال می‌کردند، اما حالا با توجه به اینکه هزینه‌ها با سفرهای عادی چندان تفاوت ندارد، بسیاری ترجیح می‌دهند که با کاروان‌های عادی به عتبات بروند.» با این‌وجود مسؤول صندوق رفاه یکی از واحدهای دانشگاهی رحمان فاطمی با اشاره به تلاش برای تسهیلات ویژه برای عتبات دانشگاهیان می‌گوید که «دانشجویان پس از سفر با مراجعه به صندوق رفاه دانشگاه خود و ارائه کپی گذرنامه می‌توانند وام زیارت بگیرند و بخشی از این هزینه را تأمین کنند.»

اختصاص وام قبل از سفر و برنامه‌ریزی متفاوت سفر برای دانشگاهیان می‌تواند استقبال از سفرهای عتبات دانشگاهیان را همچون دوره‌های گذشته پرشور سازد. علاوه بر این، برخی از مسؤولان ‌فرهنگی دانشگاه‌ها معتقدند که «باید از برنامه‌های زیارتی دانشجویان حمایت بیشتری شود و حتی خود دانشگاه‌ها تسهیلاتی برای دانشجویان اختصاص دهند.»

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ