امسال الگوی کشت محصولات باغی کشور تدوین شد

اقتصاد ایران: رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سازمان تات امسال الگوی کشت کل محصولات باغی کشور را تدوین و در اختیار معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی قرار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در همایش گل محمدی و گلاب گفت: کشورها اگر درآمد خوبی در حوزه گیاهان دارویی دارند به این دلیل است که هدف گذاری مشخص دارند. به عنوان مثال، آلمان بیشترین ارزش افزوده را در گیاهان دارویی دارد در حالی که رقم آنها قابل توجه نیست. ایران با ظرفیت بالا در ارقام گیاهان دارویی نتوانسته از ارزش افزوده آن در اقتصاد استفاده کند.

وی افزود: گردش مالی گیاهان دارویی در بازار جهانی ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار دارد که پیش بینی می‌شود این عدد در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۵ هزار میلیارد دلار برسد. آیا می‌توانیم در کنار ظرفیت نفت، فرآورده گیاهان دارویی را صادر کنیم؟ ما ۹۸ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کنیم اما سهم کشور از درآمد ۱۱ میلیارد دلار فقط ۴۰۰ میلیون دلار است. این موضوع درباره گل محمدی هم صدق می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه درآمد گیاهان دارویی باید به اقتصاد ملی افزوده شود، اظهار کرد: ۵ میلیون و ۴۰۰ بهره بردار در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و اشتغال گل محمدی حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ نفر است که تربیت نیرو انسانی همراه با دانش را ضروری می‌کند.

چه کنیم که درآمد گیاهان دارویی اقتصادی شود

خیام نکویی در ادامه سخنان خود به برخی راهکارها برای افزایش سهم گیاهان دارویی در اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: وظیفه‌ای که بر عهده بخش دولتی است، باید گونه‌هایی که تولید آنها در واحد سطح بالاتر است متناسب با مناطق کشور توسعه پیدا کند.

وی افزود: تا کنون ۱۶ کلکسیون گل محمدی در استان‌ها تهیه شده که منجر به معرفی ارقام آن گردیده است. اما این کافی نیست باید الگوی کشت آن را همه گیر کنیم که چه رقمی کجا کشت شود.

وی با بیان اینکه سازمان تات امسال الگوی کشت کل محصولات باغی کشور تدوین و در اختیار معاونت امور زراعت قرار گرفته است، گفت: اگر ارزش افزوده در بخش کشاورزی پایین است به این بر می‌گردد که دانش در آن رسوخ نکرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت راه اندازی پالایشگاه گل محمدی در کشور، یادآوری کرد: حدود یک دهه قبل پیشنهاد دادم ضرورت دارد برای گل محمدی پالایشگاه راه اندازی شود که محصولات را به ۴۰ تا ۵۰ فرآورده تبدیل می‌کند.

وی تصریح کرد: این پالایشگاه در برخی استان‌ها راه اندازی شده که به طور قطع در ارزش افزوده و اقتصاد ملی تأثیر زیادی دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ