شاخه گمشده نیل که به ساخت اهرام مصر کمک کرد، شناسایی شد

اقتصاد ایران: پژوهش جدیدی نشان می‌دهد مصریان باستان به کمک شاخه‌ای از رود نیل که اکنون از بین رفته است، اهرام مصر را ساختند.

شاخه‌ای از رود نیل که دیگر وجود ندارد، به مصریان کمک کرد ۳۱ هرم معروف خود ازجمله اهرام جیزه را بسازند. پژوهشگران دریافتند که این شاخه که أهرامات (عربی هرم) نامیده می‌شود، حدود ۶۴ کیلومتر طول داشت و به مکان‌های ساخت بسیاری از اهرام نزدیک می‌شد و حمل و نقل مواد را به آن جا آسان‌تر می‌کرد.

امان غنیم، نویسنده نخست مطالعه از دانشگاه کارولینای شمالی ویلمینگتون به لایوساینس گفت: «بسیاری از اهرام دارای گذرگاه هایی هستند که به این شاخه از نیل و به معابدی متنهی می‌شوند که شاید به عنوان بندرگاه رودخانه عمل می‌کردند.»

هرم پلکانی
شاخه‌ای از رود نیل که اکنون منقرض شده است، احتمالا در ساخت اهرامی مانند هرم پلکانی جوزر نقش محوری داشت.

پژوهشگران از تصاویر ماهواره‌ای راداری، مغزه‌گیری از اعماق خاک و آزمایش‌های ژئوفیزیکی برای پیدا کردن و نقشه‌برداری از بقایای اهرامات استفاده کردند. به‌گفته‌ی آن‌ها، عظمت این شعبه از رود و مجاورت آن با اهرام علاوه بر نشان دادن این واقعیت که گذرگاه‌های اهرام به حاشیه رود منتهی می‌شدند، نشان می‌دهد این شاخه از نیل در جریان ساخت اهرام فعال و مورد استفاده بود. پژوهشگران یافته‌های خود را ۱۶ مه در مجله‌ی Communications Earth & Environment منتشر کردند.

شاخه نیل
خط آبی نقطه چین روی نقشه نشان می‌دهد چگونه شاخه باستانی گمشده از نیل در میان محل بسیاری از اهرام انشعاب پیدا کرده است.

پژوهشگران دریافتند شاخه اهرامات با گذشت زمان به سمت شرق تغییر مکان داد. آن‌ها در مقاله خود می‌نویسند، شاخه اهرامات در دوره پادشاهی کهن مصر (حدود ۲۶۴۹ تا ۲۱۵۰ قبل از میلاد) به سمت غرب متمایل شد و سپس در جریان پادشاهی میانه (۲۰۱۳ تا ۱۶۴۰ قبل از میلاد) به سمت شرق منحرف شد. سرانجام این شاخه از نیل برای همیشه خشکید.

غنیم می‌گوید تاریخ دقیق از بین رفتن شاخه‌ی باستانی معلوم نیست، اما با تشدید خشکسالی در این منطقه سطح آب شاخه اهرامات کاهش پیدا کرد و درنهایت خشک شد. این شاخه گمشده از رود نیل امروزه زیر زمین‌های کشاورزی و بیابان مدفون است.

هادر شیشا، دانشیار تاریخ طبیعی دانشگاه برگن در نروژ که در مطالعه مشارکتی نداشت، گفت یافته‌ها نشان می‌دهند شبکه هیدرولوژیکی نیل برای ساخت اهرام ضروری بوده است.

یافته‌ها برای شیشا عجیب نبود. او نویسنده اصلی مقاله منتشرشده در سال ۲۰۲۲ بود که نشان می‌داد شاخه‌ای از رود نیل به هرم جیزه نزدیک می‌شد و حمل‌ونقل کالاها و مواد را آسان‌تر می‌کرد. او همچنین خاطرنشان کرد مطالعات گذشته نشان داده‌اند کالاها ازطریق شاخه‌های رود نیل که بعدا خشک شدند، به محل ساخت اهرام برده می‌شدند.

در پاپیروس باستانی که حاوی یادداشت‌های مردی به نام مرر است، آمده است وقتی هرم بزرگ درحال ساخت بود، کارگران مواد را از بندری نزدیک به آن می‌آوردند. علاوه‌بر‌این، حفاری‌های انجام‌شده در جیزه شواهدی از یک بندرگاه را آشکار کرده است.

نیک مارینر، مدیر پژوهشی مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه گفت مطالعه جدید نشان می‌دهد وقتی اهرام ساخته می‌شدند، جغرافیا و مناظر رودخانه دشت سیلابی نیل با آنچه امروز دیده می‌شود، تفاوت قابل‌توجهی داشت. وی افزود، بازسازی نحوه تکامل شاخه‌های گذشته نیل به ما کمک می‌کند متوجه شویم مصریان باستان چگونه محیط طبیعی را مهار کرده بودند و از چرخه‌های سیلاب رود نیل برای انتقال مواد ساختمانی به محل ساخت اهرام استفاده می‌کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ